Преди няколко дни правителството обеща 20 млрд. лв. на
строителния бранш през следващия 7-годишен период - от европейски програми и
бюджетни средства.
Сумата е сериозна и интересът за участие в поръчки е
обясним.
Кой печели най-много от държавния пай?
Този въпрос вече има отговор. Наскоро правителственият
портал за отворени данни opendata.government.bg, публикува масивен файл, в
който има данни за всички обществени поръчки, направени от началото на 2011 г.
до края на август. 2015 г.
Ето кои са най-големите строители в съвременна България,
които градят пътища, магистрали, други инфраструктурни обекти и сгради:
Кой кой е
"Главолгарстрой" е създадена през 1969 г. по
междуправителствената спогодба „Нефт-желязо“ за извършването на строителни
работи на територията на СССР. След 1994 г. работи на територията на Русия,
Казахстан, Украйна, Германия и България като главен изпълнител на жилищни,
обществени, промишлени и инфраструктурни обекти. През 1997 г. е трансформирана
в частно акционерно дружество, а през 2005 г. - в холдингова структура.
Акционери в нея са 646 физически и юридически лица,
основният собственик е фамилията на бизнесмена Симеон Пешов, дългогодишен
ръководител на компанията.
"СК-13 Пътстрой" е дъщерно дружество на
"СК-13 Холд-инг''. Фирмата е създадена през 1993 г. чрез преобразуването ѝ
от Пътно управление – Перник в “Пътстройкомплект”, а по късно в "СК-13
Пътстрой". Основни акционери са Николай Таков, Цветанка Нешева, Светослав
Геков и Стоян Гашаров.
"Трейс Груп Холд" концентрира всичко в областта на
строителството и свързаните с него дейности. Тя е публично дружество от
декември 2007 година. Основен акционер в нея е бизнесменът проф. Николай
Михайлов, който е и ръководител на Катедра „Пътища” на Университета по
архитектура, строителство и геодезия.
"Хидрострой" е основана през септември 1962 г. от
Главно управление на водното стопанство при Министерски съвет с името
„Водстрой”- Варна. През 1970 година е преименувана в СУ „Водно строителство”, а
четири години по-късно получава името, което носи и до днес – „Хидрострой”.
Основни собственици са Велико Желев и Мая Желева.
"Енергоремонт холдинг" обединява „Енергоремонт
Бобов дол” АД, „Енергоремонт Варна” АД, „Енергоремонт Русе” АД, „Техенерго” АД,
„Тотема” ЕООД, ” Инком 2003”, „Енергоремонт Раднево” ЕООД, „Енергоремонт
Козлодуй” ЕООД, “Енергоремонт МК” ЕООД, „Енергоремонт Косово”. Компанията е
публично дружество
Основни собственици са Николай Златев, Николай Райчев, както
и бившият енергиен министър Милко Ковачев, и ексшефът на АЕЦ
"Козлодуй" Йордан Костадинов,
"ПСТ Груп" (до края на 2011 г. носеше името
"Пътностроителна техника") е с над 45-годишна история. Тя е еднолична
собственост на регистрираната в Кипър фирма "Колвик Сървисиз
Лимитид". Някога "Пътностроителна техника" беше част от публична
компания "Холдинг Пътища", свързвана с бизнесмена Васил Божков.
"Инжстройинженеринг" - Варна, е създадено през
1964 г. като стопанско предприятие към Градски народен съвет - Варна.
Негов едноличен собственик е бизнесменът Пламен Стилиянов.
"Станилов" е частна строителна компания, основана
през 1995 г. и работеща главно в сферата на хидротехническото и хидроенергийно
строителство, в изграждането на инфраструктурни, промишлени и граждански
обекти. Тя е собственост на Георги Станилов.
ИСА 2000 започва дейността си през 1990 г. в София. Фирмата
се занимава предимно с проектиране и строителство на жилищни и офис сгради. В периода
от 1996 г. до 2001 г. участва в изграждането на метродиаметър I и три
метростанции, част от метрото на София. Собственик на фирмата е Юлиян Инджов,
който беше свързван с издръжката на футболния клуб ЦСКА.
"Джи Пи Груп" стартира своята дейност през 2004 г.
Тя е главен изпълнител на "Лукойл България" по изграждане, ремонт и
поддръжка на бензиностанции, газстанции и петролни бази на компанията на
територията на България. Фирмата е изградила и реконструирала над 130 обекта.
Основни собственици са Владимир Владимиров-Житенски и Георги Василев.
„Балканстрой” е основана през 1994 г. Нейни собственици са
бизнесмените от Разлог Николай Калоянов, Костадин Калоянов, Йордан Каназирев.
Преди няколко месеца две банки - ОББ и УниКредит Булбанк, я обвиниха, че използва
схема с офшорки, за да избегне плащането на кредит от 60 млн. лева.
"Геострой" е част от групата
"Геотехмин", която е специализирана в сферата на проучването, добива
и първичната преработка на полезни изкопаеми. Създадена е през 2005 г. Основен
акционер е проф. Цоло Вутов, който преди няколко години стана известен в
обществото покрай класация на в. "Пари", която го обяви за
най-богатия българин.
"Агромах" е създадена през 1995 г., и е основно
ориентирана в дейности, свързани с обработка на земеделски земи и зърнени
култури. През 1999 г. се насочва към инфраструктурното строителство. Едноличен
собственик на фирмата е благоевградският бизнесмен Христо Савев.
"Щрабаг" е българското представителство на
австрийската строителна група STRABAG. Компанията оперира във всички строителни
сектори, особено в транспортна инфраструктура, високо строителство и гражданско
строителство, както и за проекти за строителство на обекти свързани с екология.
"Пътища Пловдив" е създадена през 1993 г. В
периода 2014-2015 г. компанията е изпълнила и работи по над 30 км. магистрален
път, 50 000 м реконструкция и рехабилитация на пътища и над 130 000 м2
рехабилитация и ремонт на улична и общинска пътна мрежа. Основният собственик
на компанията е Асен Христов Савев, който е баща на собственика на
"Агромах" Хисто Савев. Предишният собственик на "Пътища
Пловдив" беше пловдивският бизнесмен Георги Гергов, който е лидер на БСП в
града.
"Понсстройинженеринг" е собственост на "ПОНС
Холдинг" - компания с акционери бургаските бизнесмени Милко Милков,
Константин Киряков и Панайот Киряков. Дружеството е регистрирано през 2005 г.
"Енергоремонт Гълъбово" е създадено през 1969 г.,
като компанията е приватизирана през 2000 г. Основен собственик е
старозагорският бизнесмен инж. Дечко Колев. Синът му Иван Колев беше депутат от
ГЕРБ в 41-ото Народно събрание.
"Водстрой 98" е основано през 1998 г. в Сливен,
като правоприемник на Държавното предприятие „Водно строителство”.
Многократни публикации свързваха фирмата с депутата от ДПС
Делян Пеевски и ексбанкера Цветан Василев. Нещо, което собственикът и шеф на
компанията, Иван Мирински, често отрича. Фирмата беше влязла и в консорциума,
който щеше да строи газопровода "Южен поток".
"Крам комплекс" е компания с над 20-годишна
история, специализирана в строителството на обществени инфраструктурни обекти.
През 1998 г. тя извърши ремонта на столичния площад "Славейков".
Тогава беше изграден злополучният фонтан, в който през 2005 г. от токов удар
загина 34-годишният Веселин Маринов. Собственик на фирмата е Симеон Кралев.
“Автомагистрали - Черно море” - Шумен е основана през 1967
г. като строително предприятие „Пътни строежи”. Основен собственик е шуменският
бизнесмен инж. Димо Димов. Фирмата построи пътният възел
"Белокопитово".