вторник, 27 януари 2015 г.

Нашариха софийската градска галерия

Столичната градска художествена галерия осъмна нашарена. Билбордът с реклама на
изложбата „Изкуство за промяна 1985 – 2015″ осъмна „коригиран“ така: „Изкуство за подмяна“. Добавен е и текстът: „Не на подмяната! Не на художествената олигархия!“.

В момента галерията представя ретроспективна изложба с творби, оказали влияние и предизвикали обрат в мисленето на обществото. Около една от картините се вдигна шумен дебат – „Автопортрет“ на Светлин Русев. 

Мнозина гадаят каква е причината за присъствието на платното в изложбата, защото академикът никога не е създавал съвременно изкуство в рамките на дефиницията на този термин – изкуство, което скъсва с представата за него, изкована през вековете, свързвано е с пърформанс, хепънинг, попарт. Русев десетки години е бил част от властта в културата по тоталитарно време, имал е възможност да направлява и контролира създаването на изобразително изкуство, което в онези години се тикаше в коловозите на соцреализма, когато новите арт процеси бяха потискани, а промяната – смазвана.

Вандализъм ли е тази реакция, или съвременна творба, която специалистите биха определили като палимпсест? Палимпсест е термин в съвременното изкуство, използван, за да покаже гласа на Другия, на потиснатия. Някои го определят и като художествена критика.